الگوریتم Rank Brain چیست؟
طراحی سایت

الگوریتم Rank Brain چیست؟ ( گوگل رنک برین )

الگوریتم Rank Brain ( الگوریتم رنک برین ) : هدف اصلی گوگل از ایجاد و به روز رسانی الگوریتم خود، بهبود نتایج در صفحات جستجو است. در طول سال های فعالیت گوگل، الگوریتم های متعددی برای شناسایی سایت های مفید از سایت های اسپم و ضعیف معرفی شده است. معروف ترین این الگوریتم ها الگوریتم های پاندا و پنگوئن بود که پاندا با خطاهای محتوای وب سایت مبارزه می کند و پنگوئن بر روی لینک سازی مناسب تمرکز می کند. درست است که این دو الگوریتم هوش بسیار قوی دارند و بسیاری از سایت های اسپم را مجازات می کنند، اما قطعا وجود این دو کافی نیست.

طراحی سایت در اراک(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)

گوگل با طراحی یکی از الگوریتم ها، نتایج احتمالی را بهبود بخشد. Rank Brain این بار به جای تمرکز بر رفتار مدیران سایت و سئو، بر رفتار مخاطبان تمرکز می کند. با استفاده از این الگوریتم، رفتار کاربر در صفحه جستجو ارزش بیشتری پیدا کرده است و باعث می شود مدیران وب سایت ها توجه بیشتری به بهبود سایت خود برای کاربران داشته باشند. در زیر به توضیح الگوریتم Google Rank Brain می پردازیم و توضیح می دهیم که این الگوریتم چه کاری انجام می دهد. همچنین به شما یاد می دهیم که چگونه رتبه گوگل وب سایت خود را بهبود ببخشید.

الگوریتم رنک برین چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که الگوریتم Rankbrain آخرین راه حل گوگل برای پردازش بهتر داده ها و نمایش بهترین نتایج است. در اکتبر 2015، گوگل رسماً RankBrain را معرفی کرد که یک الگوریتم واقعاً مفید برای کمک به الگوریتم مرغ مگس خوار است.

RankBrain یک فناوری جدید هوش مصنوعی (AI) است که با استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین طراحی شده است. یادگیری ماشینی همچنین به این معنی است که یک کامپیوتر به‌جای اینکه توسط انسان‌ها آموزش داده شود یا از برنامه‌هایی با جزئیات فنی دقیق استفاده کند، به طور خودکار یاد می‌گیرد که چگونه کار می‌کند.

یادگیری ماشینی یعنی به جای اینکه توسط انسان ها آموزش داده شود کامپیوترها باید یاد بگیرند که چگونه وظایف را خودکار کنند.

الگوریتم‌های یادگیری ماشینی داده‌های موجود در فرآیند کار را تجزیه و تحلیل می‌کنند و سعی می‌کنند از نتایج و آزمایش‌ها با استفاده از هوش مصنوعی یاد بگیرند ، به عبارت ساده‌تر با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و ترکیب آن‌ها با هوش مصنوعی، رایانه‌ها و موتورهای جستجو چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند. و هر روز باهوش تر می شود.

الگوریتم Rank Brain دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

الگوریتم رنک برین به طور قابل توجهی عملکرد جستجوی گوگل را افزایش می دهد. این برنامه می تواند وظایف زیر را حل کند:

یک فرآیند جستجوی پیچیده که فراتر از جستجوهای طولانی است.

درخواست‌های جستجو را برای اولین بار پردازش کنید.

درک بهتر زبان گفتاری یا ایجاد کلمات جدید.

گفتگو را مدیریت کند

پردازش ورودی زبانی

الگوریتم رنک برین
الگوریتم Rank Brain چیست؟

برای رویارویی با چنین چالش هایی، این الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است و جالب است بدانید که این اولین سیستمی است که توسط گوگل برای فهرست بندی وب سایت ها استفاده می شود. این سیستم پرس و جوهای جستجو را با الگوهای شناخته شده مقایسه می کند و الگوها و روابط جدیدی بین نتایج و اطلاعات نمایه شده ایجاد می کند. به این ترتیب سیستم یاد می گیرد و با هر جستجوی جدید «هوشمندتر» می شود. گوگل دقیقا نحوه عملکرد الگوریتم RankBrain را مشخص نکرده است!

یاد بگیرید که الگوریتم Rankbrain چگونه کار می کند

طبق بیانیه رسمی گوگل؛ الگوریتم Rankbrain مسئول 15 درصد از کل جستجوهای اینترنتی است و یکی از مهم ترین شاخص های نشان دهنده موقعیت و رتبه وب سایت ها است. در حال حاضر، الگوریتم Rank Brain سومین عامل تاثیرگذار در تعیین نتایج و پاسخ به درخواست های جستجو و همچنین رتبه بندی کاربران است.

1- مفاهیم کلیدی را بر اساس عبارات جستجو شناسایی کنید

الگوریتم Rankbrain با استفاده از هوش مصنوعی، حجم زیادی از داده ها را به بردارهای قابل خواندن توسط کامپیوتر تبدیل می کند و زمانی که کلمه یا عبارت ناآشنا را می بیند، در مورد آن کلمه یا عبارات مشابه حدس می زند.

الگوریتم Rankbrain بر روی کلمات کلیدی که کاربران جستجو می کنند تمرکز می کند و معنای آن کلمات کلیدی را تفسیر می کند. سپس با مشاهده دامنه کاربر، سابقه جستجو، علاقه ای که کاربر به گذشته نشان داده است (اطلاعاتی که از طریق تلفن همراه خود و جستجوهای شما در اینترنت دریافت کرده است) و مواردی از این قبیل و با استفاده از دلایل دیگر (عامل 200). معرفی شده توسط گوگل) به موقعیت های نتایج جستجوی پولی برای نمایش در صفحه اول گوگل.

2- رفتار کاربر را پس از نمایش نتایج جستجو بررسی کنید

کار Rankbrain به تشخیص نظر دلخواه کاربر محدود نمی شود، بلکه پس از نمایش نتایج جستجو، سعی می کند رضایت آنها را از آنچه نمایش داده شده است، تایید کند. در واقع رفتار کاربر در صفحه نتایج جستجو به الگوریتم کمک می کند تا موضوع مورد نظر خود را بهتر درک کند و بر اساس آن رتبه بندی نتایج جستجو را تعیین کند.

هنگامی که جستجو در گوگل انجام می شود، الگوریتم Rankbrain شروع به بررسی رفتار کاربر و رتبه بندی صفحات می کند. در این فرآیند، گوگل عبارت جستجو، نمایه کاربر و نتایج نمایش داده شده را ذخیره می کند. در مرحله بعد سایت های انتخاب شده توسط کاربر و زمانی که کاربر برای هر یک از آنها صرف می کند بررسی می شود و در نهایت میزان رضایت از صفحات را می سنجد.

رفتار یک کاربر آن چیزی نیست که گوگل می خواهد، بلکه این روند برای هزاران کاربر دیگر تکرار می شود و بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، در مورد تغییر سطح نتایج تصمیم گیری می شود.

الگوریتم Rankbrain چگونه بر سایر الگوریتم ها تأثیر می گذارد؟

بخش جالب داستان این است که الگوریتم Rank Brain نه تنها بر نتایج جستجو، بلکه بر سایر الگوریتم های گوگل نیز تأثیر می گذارد. قبل از معرفی الگوریتم Rank Brain، لازم بود یک سری کدهای دستی برای ایجاد الگوریتم نوشته شود، اما با استفاده از این الگوریتم، شرایط تغییر کرده و یادگیری ماشینی به یک کمک تبدیل شده است. این الگوریتم با استفاده از یک سری داده های دریافتی از کاربر می تواند به نتیجه برسد و این نتیجه گیری در الگوریتم دیگری پیاده سازی شده و نتیجه را تحت تاثیر قرار داده و آن را بهینه می کند.

بهتر است این نکته را اضافه کنیم، این احتمال وجود دارد که گاهی اوقات این نتیجه گیری اشتباه باشد و شاید این خطای رایج در نتایج جستجو رخ نداده باشد. اما فراموش نکنید که دنیای هوش مصنوعی دنیای آزمون و خطا و یادگیری مبتنی بر آن است.

تفاوت بین شبکه عصبی و رنک برین

در کنار اخبار استفاده گوگل از Neural Matching، شایعات و اطلاعات زیادی مانند Neural Matching یک الگوریتم جدید یا یک به روز رسانی هسته ای منتشر شده است. این اطلاعات درست نبود و در واقع تطبیق عصبی نه الگوریتم جدیدی بود و نه تکنیک جدیدی برای نمایه سازی نتایج جستجو.

الگوریتم رنک برین
الگوریتم رنک برین

در واقع تطبیق شبکه عصبی یک تکنیک تشخیص الگو در یادگیری ماشینی است و به درک رابطه بین مفاهیم و کلمات کمک می کند.

رتبه بندی رنک برین و نمودار دانش

Google Knowledge Graph در سال 2012 منتشر شد. این اولین بار است که یک شرکت موتور جستجو نحوه برخورد با معنای یک کلمه را نشان می دهد. گوگل این ویژگی را به یک نمایه ساده کاهش داده است و عبارت “غیر رشته ای” را شکسته است. از آن زمان، گوگل توانسته است نه تنها «رشته»، یعنی زنجیره‌ای از کلمات، بلکه «اشیاء»، معنای کلمات را نیز جستجو کند. با این حال، حتی اگر نمودار دانش یک پایگاه داده بزرگ باشد که گوگل می تواند به آن دسترسی داشته باشد و موتور جستجو بتواند محتوای آن را تولید کند، الگوریتم RankBrain گام مهمی است. به این ترتیب، سیستم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند بدون نیاز به جستجوی کلمات کلیدی واقعی، به پرسش‌های جستجوی پیچیده پاسخ دهند.

رابطه بین زمان ماندن و الگوریتم رنک برین

در این قسمت از مقاله می خواهیم به رابطه بین دو مفهوم ذکر شده در بالا یعنی رابطه نوع پاسخ کاربر به محتوا یا وب سایت و زمان صرف شده در همان صفحه بپردازیم. به نظر شما آیا رابطه معناداری بین این دو رویداد وجود دارد؟

پاسخ ما قطعاً مثبت است زیرا  هرچه زمان بیشتری از ورود کاربر به لینک بگذرد و کلمه کلیدی مورد نیاز خود را دوباره در گوگل جستجو نکند امتیاز مثبت بیشتری برای وب سایت ثبت می شود. این زمانی که کاربر در صفحه یا وب سایت مورد نظر سپری می کند Dwell Time است که کاملا توسط گوگل محاسبه و کنترل می شود.

توجه داشته باشید که اگر کاربر از طریق لینک یا لینک مستقیم وارد سایت شده باشد، زمان حضور کاربر در سایت محاسبه نخواهد شد. زیرا این زمان تنها زمانی قابل پیگیری است که مخاطب از طریق گوگل وارد سایت شود. ممکن است فکر کنید که زمان ماندن و نرخ پرش یا میانگین حضور کاربر در سایت یکی هستند، اما باید بگوییم که بین این دو مقدار تفاوت زیادی وجود دارد.

آیا الگوریتم Rank Brain سایت ها را جریمه می کند؟

ممکن است از خود بپرسید که آیا الگوریتم Rank Brain دارای جریمه سایت است، مانند الگوریتم پاندا یا الگوریتم پنگوئن؟ لازم به ذکر است که این الگوریتم سایت ها را جریمه نمی کند و فقط سعی می کند بهترین و مرتبط ترین نتایج را در صفحه نتایج جستجو به کاربران نشان دهد تا نیازهای آنها را برطرف کرده و به آنها پاسخ دهد.

نتیجه

در نهایت، اگر می خواهید الگوریتم Rank Brain دوست شما باشد، به موضوع کلمات کلیدی که کاربران شما به دنبال آن هستند توجه کنید تا بتوانید مرتبط ترین محتوا را برای آنها تولید کنید تا آن مطالب بتواند با کاربران ملاقات کند. نیازهای پژوهشی برای سوالات منتوریکس در ارائه و انجام خدمات سئو پروژه های خود را بر اساس آخرین الگوریتم گوگل مدیریت می کند.

تاریخچه طراحی سایت و طراحی سایت در آینده(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *