نرخ کلیک یا CTR و روش های افزایش آن
سئو آنلاین

نرخ کلیک یا CTR و روش های افزایش آن

اگر می خواهید سئوی سایت خود را تقویت کنید و جایگاه بهتری نسبت به رقبای خود کسب کنید، باید به نرخ کلیک یا CTR کاربر توجه ویژه ای داشته باشید. اگر بتوانید کاربران را متقاعد کنید که روی لینک های مربوط به وب سایت خود کلیک کنند، نرخ کلیک سایت افزایش می یابد و به هدف خود خواهید رسید. می توان گفت هر صفحه ای که بتواند نظر کاربران را به خود جلب کند و نیازهای آن ها را برآورده کند، CTR بالایی دارد. در واقع دریافت CTR بیشتر پس از فرآیند طراحی سایت، شما را به هدف نزدیک می کند و با افزایش آن، وب سایت شما به موفقیت تجاری دست می یابد.

در این مقاله می خواهیم بدانیم نرخ کلیک چقدر است و افزایش آن چه تاثیری در بهینه سازی وب سایت شما دارد؟

CTR چیست؟

در دنیای دیجیتال، معیارهای بسیاری وجود دارد که می توانید برای کنترل و بهبود عملکرد وب سایت از آنها استفاده کنید. نرخ کلیک (CTR) یکی از مهم ترین معیارهایی است که تاکنون مورد بحث قرار گرفته است. اما نرخ کلیک چقدر است؟

طراحی سایت در اراک(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)

ابتدا بیایید کمی مفهوم CTR را درک کنیم. CTR مخفف عبارت Click Through Rate است. این اندازه گیری برای محاسبه تعداد کلیک کاربران بر روی تبلیغات، لینک ها یا دکمه ها استفاده می شود.

در واقع به کمک ctr می توانید مشخص کنید که کاربران اینترنتی چقدر جذب محتوای وب سایت شما شده اند و چقدر روی آنها کلیک کرده اند. در نهایت، همه این کلیک ها منجر به ورود کاربر به وب سایت شما می شود. این دقیقاً همان چیزی است که وب سایت شما برای آن ایجاد شده است و سعی در دستیابی به آن دارد. در نتیجه نرخ کلیک بالا نقش مستقیمی در میزان موفقیت سایت دارد.

نرخ کلیک چگونه محاسبه می شود؟

با توجه به نقش مهم ctr (مخفف نرخ کلیک) در میزان موفقیت یک وب سایت در موتورهای جستجو، محاسبه صحیح آن ضروری است. طبق الگوریتم تعیین شده توسط گوگل، برای دریافت نرخ کلیک وب سایت خود، باید تعداد کلیک های تکراری روی محتوای وب سایت خود در نتایج جستجوی گوگل را بر تعداد نمایش ها تقسیم کنید. در اینجا فرمولی برای محاسبه آسان نرخ کلیک یا CTR وب سایت شما وجود دارد.

نرخ کلیک = کل کلیک ها / کل نمایش ها


اما اکنون این سوال پیش می آید که تعداد نمایش ها چقدر است؟ تعداد دفعاتی که محتوای شما در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می شود، به عنوان نمایش شناخته می شود ( impression ) . آیا نمی دانید تفاوت بین تعداد نمایش و نرخ کلیک چیست؟ نگران نباشید در مورد این موضوع بیشتر بحث خواهیم کرد.

نمایش یا ایمپرشن چیست؟


Impression به معنای حضور شما در نتایج جستجو است. هر بار که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می کند، یک نمایش برای تمام نتایج صفحه ثبت می شود. حتی اگر در کادرهای خاصی مانند نمای نقشه یا نمای تصویر حضور داشته باشید، یک ایمپرشن برای شما گنجانده شده است.

اگر در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل هستید، اما کاربر به این صفحه نمی آید، این ایمپرشن برای شما ثبت نمی شود، اما اگر کاربر وارد صفحه دوم شود، حتی اگر برای مشاهده لینک شما به پایین اسکرول نکند. .  برای شما یک نمایش صفحه حساب می شود.

نرخ کلیک یا CTR و روش های افزایش آن
نرخ کلیک یا CTR و روش های افزایش آن


یکی از بزرگترین چالش های ما در سئو، تعیین تعداد دقیق جستجو برای یک عبارت است. ابزارهای مختلفی مانند برنامه‌ریزی کلمات کلیدی و kwfinder برای این کار استفاده می‌شوند، اما هیچ‌کدام از آنها نمی‌توانند عدد دقیق را نشان دهند. وقتی با یک عبارت هدف به صفحه اول گوگل می رسیم، در نتایج جستجوی هر کاربر یک نمایش ثبت می شود و در نتیجه آمار سایت ما با تعداد جستجوهای آن عبارت برابری می کند.


بنابراین رسیدن به صفحه اول گوگل نه تنها به جذب مخاطبان بیشتر کمک می کند، بلکه دسترسی به منابع ارزشمندی مانند تعداد عبارات جستجو و تنوع عبارات جستجو شده را نیز فراهم می کند.

میانگین CTR بر اساس رتبه بندی گوگل

به طور متوسط، هر رتبه بندی در نتایج گوگل، درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص می دهد. بالاترین نرخ کلیک معمولاً مربوط به موقعیت اول در گوگل است که در حال حاضر تقریباً 32٪ در دسکتاپ و 24٪ در تلفن همراه است. توجه داشته باشید که این یک میانگین کلی است، یعنی در همه اصطلاحات و سایت‌ها. در نتیجه، می‌توانید رتبه اول را در گوگل کسب کنید، اما CTR بالای 80 درصد یا حتی زیر 20 درصد داشته باشید.

نمودار زیر میانگین تعداد CTR ها را برای ارزیابی نتایج Google در سال 2022 و در نسخه های موبایل و دسکتاپ نشان می دهد. همانطور که در نمودار نشان داده شده است، رتبه 1 در گوگل بازدیدکنندگان بیشتری نسبت به رتبه های دیگر جذب می کند و این نشان دهنده اهمیت کسب رتبه 1 در گوگل است.

CTR چیست؟

در یکی دو سال اخیر، گوگل ابزارهای مختلفی مانند Google Maps، News Display، rich snippet و غیره را معرفی کرده است که هر کدام از آنها فضایی را در صفحه نتایج جستجو اشغال می کنند. علاوه بر این، تبلیغات گوگل نیز باید به این لیست اضافه شود زیرا واقعاً بر رتبه 1 و نرخ کلیک شما تأثیر می گذارد.

آمار نشان می دهد که ارزش رتبه اول در گوگل تنها در دو سال 37 درصد کاهش یافته است. بنابراین، دو سال پیش، اگر شما در رتبه اول بودید، تقریبا 50 درصد از کاربران را جذب می کردید، امروز این تعداد تقریبا به 32 درصد کاهش یافته است. از طرفی البته آمار جستجوی گوگل افزایش چشمگیری داشته و تعداد جستجوها نسبت به دو سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

تکنیک هایی برای افزایش CTR وب سایت

به تعریف نرخ کلیک توجه کنید. زمانی که کاربر کلمه یا عبارتی را جستجو می کند و احتمالاً در 10 نتیجه برتر گوگل قرار می گیرد، پیوند شما یک نمایش دریافت می کند. حالا باید چیکار کنیم که یک کلیک بگیریم و CTR 100% بشه؟

به عبارت دیگر، برای افزایش تعداد کلیک ها در هر بار نمایش لینک ما به بینندگان، چه کاری باید انجام دهیم؟

خوب، اکنون ممکن است بپرسید که چگونه نرخ کلیک خود را افزایش دهیم؟

خوب، اگر نکاتی را که در زیر توضیح داده می شود رعایت کنید، می توانید CTR خود را خیلی راحت افزایش دهید.

در گوگل رتبه بالایی کسب کنید

یکی از مهم ترین عوامل در افزایش نرخ کلیک یک وب سایت در گوگل، قطعا رتبه برتر آن در صفحه اول گوگل است. هر چه بیشتر بتوانید بالاتر بروید و به رتبه اول نزدیکتر شوید، نرخ کلیک شما بیشتر خواهد بود. اما چگونه؟

طبق آمار منتشر شده توسط گوگل، حدود 33 درصد از کلیک های ترافیک طبیعی روی 5 محتوای برتر گوگل است. جالب است بدانید که رشد CTR خود یکی از دلایل بهبود رتبه سایت است.

بهینه سازی سئو

یکی از مهم ترین قسمت های ایجاد محتوای سئو، انتخاب عنوان مناسب و حرفه ای سئو، توضیحات متا و … می باشد.

اگر بخواهیم موضوع را به سادگی بیان کنیم، وقتی کاربر کلمه ای را جستجو می کند و شما مثلا در لینک سوم (رتبه سوم به طور میانگین 18 درصد کاربران را جذب می کند)، شما بر اساس انتخاب یک عنوان سئو، توضیحات متا و … مناسب این فرصت را دارید که به جای لینک اول کلیک بخورید و CTR صفحه و لینک مورد نظر را افزایش دهید. همانطور که قبلا ذکر شد، اگر CTR شما در مقایسه با موقعیت شما بهبود یابد، گوگل موقعیت شما را متناسب با آن بهبود خواهد بخشید.

با یادگیری این مهارت شانس خود را برای کلیک بیشتر کنید.

برای انتخاب عنوان از کلمات مناسب استفاده کنید. به مخاطبان خود اجازه دهید لینک شما را برای کلیک کردن انتخاب کنند. استفاده از کلماتی مانند ارزان، رایگان، اکنون، سریع، گام به گام، ساده، آسان، این … در عنوان صفحه شانس شما را برای افزایش CTR بسیار افزایش می دهد. شما 70 کاراکتر برای انجام این کار فرصت دارید.

آدرس سایت یا صفحه

نام سایت و URL لینک می تواند برای افزایش CTR مهم باشد. به خصوص اگر ارتباط قابل توجهی با موضوع جستجوی کاربر داشته باشد.

به ایده های رقبای خود نگاه کنید

همانطور که قبلاً گفتیم، هرچه رتبه سایت ما در گوگل بالاتر باشد، CTR ما بالاتر است. اگر در اوج نباشیم چه؟ یکی از راه حل ها، همراه با سایر روش های پیشنهادی برای افزایش CTR، تجزیه و تحلیل دقیق و روزانه رقبای شماست. در نهایت، آنها می خواهند مانند ما CTR خود را افزایش دهند و احتمالاً برخی از آنها CTR بهتری نسبت به ما دارند.

بنابراین بررسی استراتژی های رقبای شما نیز می تواند مفید باشد.

نقش تبلیغات کلیکی و نرخ کلیک گوگل چیست؟


یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ که توسط گوگل معرفی شده است، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک است. PPC مخفف Pay-Per-Click است. برای این نوع تبلیغات نرخ کلیک یا CTR نقش بسیار مهمی در هزینه پرداخت دارد. گوگل لینک درخواستی را با پرداخت هزینه در نتایج اولیه نمایش می دهد. در این نوع تبلیغات، کلمه AD در کنار آدرس وب سایت شما قرار می گیرد که مخفف Advertisment است و نشان دهنده تبلیغات است.


با تبلیغات کلیکی گوگل، شما برای هر کلیک روی محتوای خود هزینه پرداخت می کنید. به این ترتیب ترافیک وب سایت شما پرداخت می شود و با ترافیک طبیعی که وب سایت شما را از طریق جستجو پیدا می کند متفاوت است. می توان از آن برای تبلیغ وب سایت و افزایش فروش استفاده کرد.

نرخ کلیک یا CTR مخفف عبارت Click Through Rate است و نقش بسیار مهمی در موفقیت یک وب سایت دارد. هر چه تعداد کلیک روی یک وب سایت بیشتر باشد. هر چه ترافیک بیشتر باشد. و هر چه سایت بهتر باشد. از این رو، افزایش نرخ کلیک سایت یکی از مهم ترین راه های بهبود جایگاه سایت در نتایج گوگل و ارتقای رتبه سایت به حساب می آید. به همین دلیل است که سئو بر روی راه‌های افزایش نرخ کلیک یا CTR یک سایت تاکید زیادی دارد.

طراحان لوگو , طراحی لوگو حرفه ای | بهترین طراح لوگو

معرفی بهترین و برترین ابزارها برای بهینه سازی صدرصد وب سایت(در یک برگه جدید مرورگر باز میکند)

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *